Diagnos/test/prov

Standard

Ibland går det fort, jag kände bara på lunchen att jag ville skriva, det gjorde jag och jag har inte läst igenom eller funderat kring orden utan de bara fick rinna igenom. Det kanske känns som kaos, då får jag kanske göra något åt det senare.


Vad kan eleverna innan man startar upp det nya området? Hur ser förkunskaperna ut? Vad tar de med sig och kommer vi arbeta med? Vad är det vi ska lära oss under den kommande perioden?

Jag tänker att det kan vara intressant att få ta del av sin egen utveckling, vilket man gärna glömmer. Både vi vuxna men även barnen. Det är så lätt att säga att man inte kan någonting, men vad jämför man med då?


Det måste ju trots allt handla om sig själv, för någon annan kan vi ju inte utmana när det gäller att utvecklas och bli bättre även om man helst mäter sig mot andra.

I det sätt jag försöker arbeta på kan man såklart också mäta sig med andra men framförallt handlar det om att man ska se vad man kan innan ett område och sedan vad man kan efter ett område.

Detta går att göra på massor av sätt. Inom matematiken brukar jag göra diagnosen som ska kontrollera området innan vi startat upp, då få eleverna ett kvitto på vad de redan kan men också vad de ska försöka lära sig under det kommande området. Sedan får de försöka slå sitt eget resultat när vi är klara med området.

Inom NO ämnen har jag ofta gjort en kahoot med frågor som jag tycker de ska kunna när området är klart och sedan får de göra någon typ av inlämning/test/prov och sedan avslutar vi med att göra Kahooten igen och möta sitt eget spöke från första omgången. 

Det är inte ett sätt som verkligen mäter kunskapen på ett bra sätt, men det blir en bra avcheckning för eleven om de verkligen har lärt sig någonting nytt under den senaste tiden i området.

jag har ju redan för fyra år sedan berättat om hur jag arbetar med prov, att vi börjar enskilt, sedan gör vi samma prov två och två där jag försöker para in de så de har svarat rätt på oilka saker så de kan hjälpa varandra framåt och sedan går vi såklart igenom det gemensamt.


Vad tänker du kring detta? Gör du något liknande?
Vad verkar helt galet?

Lämna en kommentar