internetdagarna de pedagogiska spåret

Standard

 

Det handlade i grunden om skolans digitalisering och med det är vad ska använda för möjligheter och hur vi ska få alla att uppnå en digital kompetens som jag anser snart borde bara tillhöra allmänbildningen och därför bara vara kompetens idag.

 

För ca 30 år sedan kom det in en dator i skolan “Compis” trots det säger vi att vi ska börja digitalisera idag! Det går alltså inte fort det handlar om att vi inte varit riktigt med?

 

För att visa på vad vi t,ex ska använda datorer till kan det vara att göra hundra tärningskast och ta reda på hur stor chans det är att få en sexa och sedan låta en dator göra det.

För vi ska göra det som gynnar oss, för så har det alltid varit annars hade vi inte skapat bilen t,ex.

 

Allt vi gör digitalt kommer att gynna oss för vi lär oss mera, även om det kommer att fungera annorlunda i framtiden, så är det ju med allt men när det gäller det digitala har vi ibland svårt att se det är något jag också tar med mig.

 

Därefter fick vi ta del av finska tankar och hur de tänkte när de skulle utforma den nya läroplanen där digital kompetens var en del av sju, även om det digitala kan komma in på fler ställen. Någon man tagit till sig och som jag också tänker på ofta nu när man fått nya elever är att vi inte kan ta för givet att de kan saker. De behöver stöd och hjälp med mycket som har med skrivande och allmän viktig kunskap som att sortera och söka m,m. Där har vi en viktig roll som inte tar det för givet och låter dem arbeta på egen hand utan stöd. Ibland tar vi för givet att de kan saker som de inte kan och det gör vi i alla ämnen och allt annat ibland också men viktigt att vi ger det stöd vi kan! Något att ta med sig och ta vidare.

 

Därefter blev det information kring den del man pratat om mest, programmering. Där man bygger allt på att misslyckas! Det låter konstigt men det handlar om att man måste testa och pröva hela tiden för att ta sig vidare. Det jämfördes även med fem djur som jag tänkte sammanfatta utan djur.

 

Man måste dela upp problemen i mindre delar, samarbeta och kanske ha olika roller för att se olika delar. Man återanvänder och delar med sig, för att slippa uppfinna hjulet igen, man har mycket diskussioner som sedan testat och det finns ofta flera olika lösningar som man kan arbeta med.

 

Det man i skolan ofta kallar fusk är något man i programmering kallar lärande av andra.

 

Efter lunchen fick vi veta mera om skolbarnen och internet, det man kan sammafatta det med är att pojkar tittar mycket på saker och tjejer socialiserar mera. Deras generation har alltid kunnat googla och det gör många tankar annorlunda.

 

Många använder mobilerna mest och de tycker själva att de inte får arbeta särskilt mycket med det i skolan, statistiken visar dock att ju äldre man blir desto mera får man använda det. Eleverna måste få träna på allt, som att skriva, använda enheterna men även hur man skriver och hur man beter sig. T,ex uttrycker eleverna att de pratat mycket om källkritik men inte gått ut och övat.

 

När det gäller källkritiken är det viktigt att reagera och lyft det, men det svåraste är alltid att vara källkritisk mot någonting man själv håller med om. För att kunna vara källkritisk måste man också kunna något om ämnet och det får man inte glömma bort!

 

Någon som blivit typiskt numera är att man inte litar på något längre, inte en de traditionella nyheterna är trovärdiga och då blir det också svårt. Något som är positivt är att de stora medierna numera samarbetar mot falska nyheter!

 

Sedan kommer man in på algoritmerna igen som styr vad vi får upp vid informationssökning osv. Något vi absolut måste berätta mera om och samtala om med eleverna. Därför blir hur man söker en mycket viktig del som vi måste berätta om i skolan.

 

Avslutningsvis i ett extremt rörigt blogginlägg som kan tas med en nypa salt, men viktigt för mig att skriva av mig och berätta för egen del är arbetet  är

 

att låta maskinerna göra det de är bra på så får människorna göra de vi är bra på.

 

Datorerna kan göra fantastiska saker som boka klipptid m.m men vi måste också vara medvetna om många andra saker.

 

Vi måste fundera på hur vi vill ha det idag när det inte ser ut som tidigare!

Lyft på blicken våga testa men var inte rädd för att backa! Fundera på vad vi vill och vad vi får ut av det! Det ska gynna oss och gör det det ska vi göra det, gör det inte det får vi fundera på varför och hur vi kan få till det.

 

Jag skulle vilja sitta ner och diskutera detta i flera timmar med människor från den egna skolan, andra pedagoger, rektorer, kommunen osv…

 

Nu laddar jag om!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s