Tankar efter Bett 2018

Standard

Snabba ryck, från lektion till 13.50 till tågresa ner till Stockholm på tisdageftermiddag. Därefter ringde väckarklockan 04.30 för att hinna med frukost och incheckning på arlanda för flyg mot London, därefter lite strul på flygplatsen och väl framme på hotellet, 10 minuter innan resa till Bettshow tillsammans med DIU och en grupp som skulle bestå av sex personerna blev jag och Adam Palmqvist som blev en grupp då de andra inte kommit fram. Tillbaka till hotellet och sedan gemensam middag, detta schema höll i sig fram till fredag kl 17 då flyget gick hem mot Sverige. Nu lördagförmiddag på tåget hem till Sundsvall känner jag lugnet och försöker sortera mina tankar efter denna resa med DIU till Bett.

 

Det var mitt första besök på Bett och min första resa till London, nya erfarenheter är alltid bra. Mina tankar inför var att Bettmässan skulle vara enorm och det skulle vara det senaste av det senast och resa dit gjorde inte förväntningarna mindre när man fick sitta och samtal om allt de tagit del av på mässan tidigare år som varit revolution osv. Hade även ett mycket trevligt och intressant samtal tillsammans med Adam Palmqvist.

 

Framme på mässan och när vi tagit oss igenom ett område som sammanfattas med

  1. Programmeringsrobotar av olika slag utan en tydlig idé.
  2. Spel som ska utveckla eleverna inom olika ämnen
  3. VR glasögon eller AR(?) där man ser saker som inte finns osv.

 

När man försöker reflektera kring det tänkte jag, nej det här varit inte mer än t,ex Settmässan, det här har jag redan sett och det var inget WOW, eller hur tänkte de där?

Robotar du kan styra, men finns det någon koppling till det vi ska arbeta med, vad är bättre med den som går fort jämfört med den som går långsamt, vad utvecklar man och hur använder vi dessa på ett bra sätt?

Att spela sig till lärande, nja det känns som en kort happening där man skulle kunna ha i olika delar i undervisningen men inte som ett “läromedel”

VR och AR känns spännande men hur ska vi få till det i klassrummet i dagsläget när vi kämpar för att alla ska ha 1 till 1 med enheter och kämpar för att få inhandla digitala läromedel? Såg någon twittra om att det var fantastiskt att man kunde köpa en klassuppsättning med VR glasögon för fantastiska £ 10.000. Det var inte riktigt i min prisklass.

 

Det jag sammanfattar besöket på mässan med var att okej, vi är nog på rätt väg, vi ska nog fortsätta med det vi just nu gör och skruva lite till på det för att fortsätta att utveckla det och behöver inte jaga något nytt.  En bekräftelse på att det trots allt blir bra det här, även om vi ska få igång alla i det tänkandet och visst vore det bra om man hade några bra saker att programmera med, men vi måste igång med förståelse för alla först och främst.

 

Sedan var det dags för en gemensam middag och bordsplaceringen blev fantastiskt då jag hamnade men personer vi hade många tankar och kunde samtala och diskutera många pedagogiska tankar och idéer med och jag tyckte att det var resans höjdpunkt! Då man fick tid och möjlighet att sitta ner under avslappnade förhållanden och bara prata om skolan, klassrummet och de pedagogiska möjligheterna. Så utan att nämna några namn så tackar jag ödmjukast för ett mycket givande och trevligt samtal och promenad till och från middagen.

Vidare var det dags för ett skolbesök till Wroxham, en skolan med ca 200 elever från tre år till 11-12 åringar. Det var extremt mycket bilder på väggarna och det var svårt att se vilken färg de valt på väggarna så mycket var uppsatt överallt. Det var något jag reagerade på och något som jag tyckte var rörigt, men de var mycket nöjda. Jag deltog i samtal och fick se lektioner och det var EPA-tänkande och få läroböcker. Pedagogerna var otroligt trygga med sin smartboard som var grunden under undervisningen jag tog del av. I några klassrum var det väldigt trångt och svårt att se tavlan, då hade de kopplat ihop den med en tv-skärm så de kunde följa vad som hände på tavlan lättare.

 

Vad är största skillnaden? Pedagogerna kändes tryggare med att använda smartboarden och det var alltid minst två vuxna i klassrummet, en lärare som hade hand om lektionen och sedan en “assistent” som fanns där för att stötta eleverna. Jag gillade att man hade en vrå man kunde ta sig till som lärare med några elever som tyckte det var lite svårare så man kunde fortsätta genomgången eller arbetet och det var valbart ofta.

 

Det jag kan funderar kring är varför vi har så svårt att göra detta själva i Sverige? Ta sig till andra skolor och se hur de tänker och arbetar? Det är något jag tar med mig och ska försöka utveckla sakta men säkert. Försöka besöka skolor och ta del av deras tankar, men även inom den egna skolan. Hur skapar vi möjligheter för det? Mindre lyft?

 

Fredagen bestod av olika föreläsningar och det gav bekräftande tankar och saker som man tidigare hört men repetitionen och många tankar om att vad man kan göra och saker man “tappar bort” i vardagen som man bli påmind om. Man försöker hela tiden tänka i banorna, det här har jag ju gjort men hur kan jag utveckla det och göra det igen på ett bättre sätt, några samarbeten kanske kan knytas upp och det lutar redan nu åt minst en mystery skype i alla fall.

 

Tankarna som snurrade efter dessa föreläsningar var, varför säger jag till barnen att testa och inte ge upp och våga utmana sig själv, när jag ibland ger upp lite för lätt? Kan det bero på att man har för många bollar i luften och därför inte tar sig tiden att göra några delar lite extra ibland?

 

Sammanfattningsvis tänker jag att vi måste kunna hitta liknande saker som skolbesök, och kortare föreläsningar av intressanta pedagoger osv, ska vi behöva ta oss till London! Men allt detta ger så mycket energi och tankar för egen del. När det ger energi och tankar så hamnar det alltid bland eleverna och det är ju det som är grunden till detta!

 

Jag hoppas även kunna dela tankar och idéer som gör det inte bara fastnar för mig och mina elever utan att fler kan få ta del av det på olika sätt.

 

Jag kände för att resa inte gav så mycket som jag hoppades, men ju mera jag tänker på det desto mera tankar har jag med och alla pedagogiska samtal är värda så mycket så alla som jag diskuterat och samtalat med ett stort tack till er!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s