Hur vet du det? Det känns viktigt!

Standard

Det är ju ingen hemlighet att jag gillar UR:s nya serier.

De känns moderna och tilltalande för sin målgrupp. Det finns humor, blandat med allvar och det finns otroligt mycket bra och intressant.

För mig ger det bra tankar och bra utgångspunkter att arbeta med och utifrån. Eleverna kan man fånga och skapa bra diskussioner genom filmerna, så jag gillar det verkligen.

Jag jobbar för tillfället med årskurs 4-6 men trots det har jag längtat till att programmet ”Hur vet du det?” som riktar sig till F-3 om källkritik.

Det är någonting som jag brinner för mycket med tanke på att IT är en stor del av vardagen och det är något vi inte kan blunda för.

Jag hade redan innan idag berättat för kollegorna som arbetar med f-3 om programmet och de var taggade idag att kunna ta del av programmet. Därför samtalade vi om det i morse på morgonmötet! Så det ska bli intressant att höra vad de har för tankar till veckan.

Ännu intressantare blev det då jag under morgonen tittade igenom sociala medier och tog del av en politiker som delat en länk ifrån en sida som elever i skolan direkt skulle känna att det är inte på riktigt och inget man kan lita på. Det handlar alltså om politiker som ska leda landet framåt.

När inte de klarar av det känns det otroligt viktigt att vi nu lär våra elever detta med källkritik och absolut inte tar det för givet att de ska kunna det. För vi får hoppas att de blir medvetna om detta och inte går på saker som vi idag går på. De ska klara av att välja redan nu och de ska lära sig! Det är mitt mål i alla fall!

 

 

Lämna en kommentar